Pengembangan Activity Pembelajaran Ekoliterasi untuk Mengenalkan Literasi Budaya Khas Sukoharjo pada Anak Usia 5-6 Tahun

Authors

  • Arip Prehatiningsih Universitas Veteran Bangun Nusantara, Sukoharjo, Indonesia
  • Vivi Sufiati Universitas Veteran Bangun Nusantara, Sukoharjo, Indonesia
  • Mahmuddah Dewi Edmawati Universitas Veteran Bangun Nusantara, Sukoharjo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v7i01.1573

Keywords:

eco-literacy, cultural literacy, early childhood, activity development, Sukoharjo

Abstract

This study aims to develop eco-literacy-based learning activities to enhance the cultural literacy of local Sukoharjo traditions in children aged 5–6 years. The research used a Research and Development (R&D) method with the 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). Expert validation results indicated that the product was feasible for use, and limited trials showed that the developed activities effectively increased children's active participation and understanding of local cultural and environmental values. This eco-literacy and culture-based learning model is not only contextually relevant but also contributes to holistic character development in early childhood. The resulting product has the potential to be replicated in other regions by adapting to local cultural values. Thus, this model offers an innovative alternative in early childhood education

References

Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya, 9(1), 121–136.

Hamdani, A. D., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Minimnya Literasi Budaya dan Kewargaan Dapat Mereduksi Nilai Karakter Kebangsaan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 140–147. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2348

Hidayah, W. R. N., & Handayani, I. N. (2024). Literasi Budaya Lokal Pada Elemen Kurikulum Merdeka di TK PGRI Tunas Rahayu. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 5(2), 379–386. https://doi.org/10.55943/jipmukjt.v5i2.288

Isnaningsih, A., & Koesmadi, D. P. (2024a). Pengembangan Program Ekoliterasi Berbasis STEAM untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Budaya Anak Usia 5-6 Tahun di Pesisir Pantai Kebumen. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), 939–947.

Isnaningsih, A., & Koesmadi, D. P. (2024b). Pengembangan Program Ekoliterasi Berbasis STEAM untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Budaya Anak Usia 5-6 Tahun di Pesisir Pantai Kebumen. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i3.858

Kemendikbud. (2021). Kementerian pendidikan,. 27.

Lestariningrum, A., & Wijaya, I. P. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal di TK Negeri Pembina Kota Kediri. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2). https://doi.org/10.26877/paudia.v8i2.4755

Masruroh, M. O., Ningtyas, A. C., Zephyrina, A. C., Ferjiawan, F., Mustikasari, G., Zuliansyah, M. J., Kristiani, N. S. D., Pratiwi, N., & Syaffani, Y. N. W. (2023). Kuliah Kerja Nyata (Kkn) Membina Budaya Semangat Literasi Sejak Usia Dini Di Desa Kunden, Kecamatan Bulu, Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjary, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.31602/jpaiuniska.v8i3.7207

Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta.

Ramadhan, A. F., & Surjanti, J. (2022). Pengaruh Ekoliterasi Dan Pendekatan Esd Terhadap Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik. Jurnal Education And Development, 10(3), 129–134. https://doi.org/10.37081/ed.v10i3.3840

Safitri, H. I., & Harun, H. (2021). Membiasakan Pola Hidup Sehat dan Bersih pada Anak Usia Dini Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 385–394. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.542

Siregar, M., Meilanie, S. M., & Purwanto, A. (2020). Pengenalan Ecoliteracy pada Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 719.

Wahyuni, S., Fadilah, S., & Bastian, A. (2020). Children’s independence Skills Analysis at Low Socioeconomic Environment. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.21009/JPUD.142.08

Published

2025-06-05

How to Cite

Prehatiningsih, A., Sufiati, V., & Edmawati, M. D. (2025). Pengembangan Activity Pembelajaran Ekoliterasi untuk Mengenalkan Literasi Budaya Khas Sukoharjo pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 7(01), 320–330. https://doi.org/10.53863/kst.v7i01.1573

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.