Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Pengetahuan Sepak Bola Siswa Kelas IV Mi Ma’arif Mangunranan Mirit Kebumen Tahun 2020

Authors

  • Ibnu Prasetyo Widiyono Program Studi Pendidikan Olahraga, Universitas Ma'arif Nahdlatul Ulama Kebumen";}
  • Nurudin Program Studi Pendidikan Olahraga, Universitas Maarif Nahdlatul Ulama Kebumen

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v3i02.93

Keywords:

Pengaruh Media Audio Visual terhadap Pengetahuan Sepak Bola Siswa Kelas IV MI Ma’arif Mangunranan Mirit Kebumen Tahun 2020, Audio visual, pengetahuan ,sepak bola

Abstract

This research is an experimental research, namely the research method used to find the effect of certain treatments on others under controlled conditions. With the type of design used is one group pretest and posttest design. Then take the title  The Effect Of Audio Visual Media On Soccer Knowledge For The Four Grade Students Of Mangunranan Mirit Kebumen In The Academic Year Of 2020. The objectives of the research are: to find out about increasing soccer knowledge the four grade students of MI Maárif Mangunranan. This research is a eksperimen research. Subjects of this research were 25 students of MI Ma’arif Mangunranan. Sources of data were obtained from pre-test, treatment, and post-test. The results of the research show that, there is a significant influence of the use of audio-visual media on soccer knowledge for the four grade students of Mangunranan Mirit Kebumen in the academic year of 2020. With the results at the time of the post test have a good level of knowledge of soccer categories. In detail, as many as 0 students (0%) had a very low category, 0 students (0%) had less categories, 5 students (20%) had a moderate category, 15 students (60%) had a good category, and 5 students (20%) ) has a very good category. The highest frequency is in the interval class 71-80 or in either category. The conclusion of this research is there is a significant influence of the use of audio-visual media on soccer knowledge for the four grade students of Mangunranan Mirit Kebumen in the academic year of 2020.

Keywords: Audio Visual, Knowledge, Soccer

References

Arikunto, S., Suhardjono & Supardi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.

Azwar, Saifuddin. (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Julfiki. (2013). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Menendang Bola SMA Negeri 1 Pemangkat. Diperoleh 5 Mei 2020, dari http://jurnal.untan.ac.id/

Hidayat, Anwar. (2012). Tutorial Uji Normalitas Kolmogorov Smirnov dengan SPSS. Diperoleh 13 Juli 2020, dari https://www.statistikian.com/2012/09/

uji-normalitas-dengan-kolmogorov-smirnov-spss.html

Lestari, YE. (2015). Penerapan Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan Multimedia dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika Tentang Bangun Datar Untuk Siswa Kelas V SD Negeri 1 Ambalresmi Tahun Ajaran 2014/2015. Diperoleh 5 Mei 2020, dari http://digilib.uns.ac.id/

Muhadi. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Shira Media.

Padamu. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Diperoleh 20 Juni 2020, dari https://www.padamu.net/kurikulum-pendidikan-jasmani-olahraga-dan-kesehatan

Pasha, GDN. (2019). Pengembangan Media Video Teknik Dasar Sepak Bola Untuk Usia Dini. Diperoleh 2 Mei 2020, dari http://eprints.uny.ac.id/

Patria, T. (2019). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Passing dan Stopping Bola dalam Permainan Sepak Bola Pada Anak U-17 SSB Bimba Woner Pekanbaru. Diperoleh 2 Mei 2020, dari http://repository.uir.ac.id/

Panitia Sertifikasi Guru. (2012). Kelompok Sertifikasi Guru IAIN Semarang. Semarang: Rayon Semarang.

Widodo, P., & Najibuzzamzam, A. . (2021). Perbandingan Model Pembelajaran Daring Dan Tatap Muka Penjaskes Mts Darussa’adah Pada Masa Pandemi Tahun Ajaran 2019/2020. JUMORA: Jurnal Moderasi Olahraga, 1(01), 1-9. https://doi.org/10.53863/mor.v1i01.128

Rohim, A. (2008). Bermain Sepak Bola. Semarang: Aneka Ilmu.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharjo. (2006). Mengenal Pendidikan Sekolah Dasar Teori dan Praktek. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Ketenagaan.

Susilana, R. & Riyani, C. (2013). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Wiriaatmadja, R. (2008). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yoni, A. (2010). Menyusun Penelitian Tindakan

Additional Files

Published

2021-12-16

How to Cite

Prasetyo Widiyono, I., & Nurudin. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Pengetahuan Sepak Bola Siswa Kelas IV Mi Ma’arif Mangunranan Mirit Kebumen Tahun 2020. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 3(02), 126–134. https://doi.org/10.53863/kst.v3i02.93

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.