Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di SMP Negeri 1 Mahu

Authors

  • Siani Sintia Dima Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Vidriana Oktoviana Bano Universitas Kristen Wira Wacana SumbaUniversitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Riwa Rambu Hada Enda Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.566

Keywords:

learning model, cooperative, jigsaw, learning outcomes

Abstract

The background of this research is the low learning outcomes of class VII students of SMP Negeri 1 Mahu. The low learning outcomes can be influenced by the use of inappropriate learning models. This study aims to improve student learning outcomes through the application of a jigsaw cooperative learning model with a research approach using quantitative descriptive research on Environmental Pollution which includes understanding, characteristics, and ways to deal with pollution and environmental damage. This type of research is Classroom Action Research (CAR). Data collection techniques using tests and observations. The sampling technique uses a purposive sampling technique. Learning outcomes are focused on cognitive and affective domains. The results of this study indicate that the application of the jigsaw cooperative learning model can improve student learning outcomes. Learning outcomes in the cognitive domain increased by 30% and the affective domain by 23%. The conclusion is that the application of the jigsaw cooperative learning model can improve the learning outcomes of class VII students of SMP Negeri 1 Mahu on environmental pollution.
Keywords: learning model, cooperative, jigsaw, learning outcomes

References

Khoiruddin, A., Purbasari, I., & Setiawan, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Jigsaw pada Siswa Sekolah Dasar. WASIS:JurnalIlmiahPendidikan, 2(2), 74–78.

Koi, Y. D., Bano, V. O., & Taranau, O. K. (2022). Penerapan Model Pembelajarann Kooperatif Tipe Kepala Bernomor Stuktur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Biologi Biogenerasi, 7(1), 225–230.

Lie, A. (2008). Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-ruang Kelas. PT Grasindo.

Lokat, Y. T., Bano, V. O., & Enda, R. R. H. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Biologi BINOMIAL, 5(2), 126–135.

Mulyaarja. (2015). MENINGKATKAN KEAKTIFAN ASPEK AFEKTIF SISWA DALAM PEMBELAJARAN GERAK DASAR LOMPAT TINGGI SISWA KELAS IV SD NEGERI BANYURADEN KECAMATAN GAMPING KABUPATEN SLEMAN DENGAN METODE PERMAINAN. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nasruddin, & Abidin, Z. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa SMP. Journal of Educational Science and Technology, 3(2), 113–121.

Nissa, S. F., & Haryanto, A. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN TATAP MUKA DI MASA PANDEMI COVID-19. JURNAL IKA?: IKATAN ALUMNI PGSD UNARS , 8(2), 402–409.

Nurjaya, G. (2012). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR METODE PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA BERBASIS PEMBELAJARAN KOOPERATIF JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN KEMAMPUAN APLIKATIF MAHASISWA. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 102–111.

Pontoh, H., Jamaludin, & Hasdin. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Siswa Kelas V SD Inpres Salabenda Kecamatan Bunta. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(11), 200–209.

Seran, A. D. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAWUNTUK MENINGKATKAN MOTIVASIDAN HASIL BELAJAR PADA MATERI PENCEMARAN DAN KERUSAKAN LINGKUNGAN KELAS VIIB SMP KANISIUS KALASAN YOGYAKARTA. Universitas Sanata Dharma.

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.

SP, N. P. S., & Kusmariyatni, N. N. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 134–144.

SUARTINI, N. W. (2020). UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA MELALUIMODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF JIGSAW.

Tarapanjang, G., Bano, V. O., & Ina, A. T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di SMAN1 Kahaungu Eti. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 14(2), 169–174. https://doi.org/10.25134/quagga.v14i2.4500

Tetuko, A. (2014). PENERAPAN PEMBELAJARANKOOPERATIF MODELJIGSAWPADA MATERI PENCEMARAN DAN KERUSAKAN LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATAN MOTIVASI DANHASIL BELAJAR SISWA KELAS VIIB SMP TAMAN DEWASA IBU PAWIYATAN YOGYAKARTA [Skripsi]. Universitas Sanata Dharma.

Downloads

Published

2023-03-21

How to Cite

Dima, S. S., Bano, V. O., & Enda, R. R. H. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di SMP Negeri 1 Mahu. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 5(01), 65–74. https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.566

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.