Penerapan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 2 Nggoa

Authors

  • Dorine Devita Kondang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Vidriana Oktoviana Bano Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Yohana Ndjoeroemana Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v4i02.554

Keywords:

learning model, cooperative, STAD, learning outcome

Abstract

The purpose of this study was to describe the application of the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative model in improving the learning outcomes of class IX students at SMP Negeri 2 Nggoa. This research is a class action research (CAR) which is carried out in the pre-cycle, cycle I and cycle II activities which consist of planning, action implementation, observation, and reflection. The research subjects were 27 students of class IX. The results showed that the application of the STAD type cooperative model could improve student learning outcomes in science subjects at SMP Negeri 2 Nggoa. Increased cognitive domain, at the stage of the first cycle reached 71% experienced an increase in the second cycle to 88%. Meanwhile, the affective domain in cycle I reached 60% and in cycle II reached 78%. It can be concluded that the application of the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative model can improve the learning outcomes of class IX students at SMP Negeri 2 Nggoa on the subject of the human respiratory system.

Keywords: learning model, cooperative, STAD, learning outcome

References

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual: Vol. Cetakan ke 3 (T. T. T. Trianto, Ed.). Kencana.

Ardiyanti, H., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN PENERAPAN MODEL STAD (STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION) BERBANTUAN MEDIA PUZZLE.

Asmara, A. P. (2015). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL TENTANG PEMBUATAN KOLOID. In Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari (Vol. 15, Issue 2).

Balqis, P., Usman, N., & Ibrahim, S. (2014). KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA SMPN 3 INGIN JAYA KABUPATEN ACEH BESAR. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 14(1), 25.

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Pustaka Pelajar.

Kadek Yudiasa, I., Dibia, K., Sumantri, M., Pendidikan Guru, J., & Dasar, S. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA KELAS V. In Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD (Vol. 6, Issue 3).

Koi, Y. D., Bano, V. O., & Taranau, O. K. (2022). Penerapan Model Pembelajarann Kooperatif Tipe Kepala Bernomor Stuktur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Biologi Biogenerasi, 7(1), 225–230.

Maulana, P., & Akbar, A. (2017). PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD (STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN DI SEKOLAH DASAR.

Puspawan, Y. E., & Soesilo, T. D. (2019). PENINGKATAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IX MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DI SMP KRISTEN 1 SALATIGA. In Jurnal Mimbar Ilmu (Vol. 24, Issue 1).

Rusman. (2018). Model-model pembelajaran (Vol. 2018). Raja Grafindo persada.

Slavin, Robert. E. (2015). Cooperative learning. Penerbit Nusa Media.

Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA. In Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar (Vol. 1, Issue 1).

Tarapanjang, G., Bano, V. O., & Ina, A. T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di SMAN1 Kahaungu Eti. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 14(2), 169–174. https://doi.org/10.25134/quagga.v14i2.4500

Taufik, M., Sukmadinata, N., Abdulhak, I., & Tumbelaka, B. Y. (2010). DESAIN MODEL PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DALAM PEMBELAJARAN IPA (FISIKA) SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DI KOTA BANDUNG (Vol. 13, Issue 2).

Downloads

Published

2022-12-08

How to Cite

Kondang, D. D., Bano, V. O., & Ndjoeroemana, Y. N. (2022). Penerapan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 2 Nggoa . JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 4(02), 104–115. https://doi.org/10.53863/kst.v4i02.554

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.