Implementasi Pembelajaran Model Make A Match: Meningkatkan Aspek Keaktifan dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi

Authors

  • Nunuk Indarti Universitas PGRI Wiranegara, Indonesia
  • Iyoh Mastiyah Universitas PGRI Wiranegara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.685

Abstract

The implementation of the Make A Match learning model in Economics subjects aims to improve students' activity and learning outcomes. This model utilizes an interactive and enjoyable learning method by comparing and matching Economics concepts. The results of the study showed that the implementation of the Make A Match model provides an improvement in students' activity and learning outcomes in Economics subjects.This study was conducted to investigate the effect of the implementation of the Make A Match learning model on the activity and learning outcomes of students in Economics subjects. This study was carried out using a quasi-experimental method using a pretest-posttest control group design research design. The population in this study was the 11th grade Economics students at one of the high schools in city X. The sample in this study was the 11th grade Economics 1 class as the experimental class and the 11th grade Economics 2 class as the control class. The results of the study showed that there was an improvement in students' learning activity and outcomes after the Make A Match learning model was applied in Economics subjects.
Based on the results of the study, it can be concluded that the implementation of the Make A Match learning model can improve students' activity and learning outcomes in Economics subjects. Therefore, the Make A Match model can be applied as an effective alternative learning model to improve students' activity and learning outcomes in Economics subjects.
Keywords: Make A Match Model, Learning Activity, Learning Outcomes, Economics

References

Sulistyorini, D. (2017). Pengaruh model pembelajaran make a match terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Surakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 105-112.

Widayanti, E. (2018). Implementasi model pembelajaran make a match dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Sleman. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 7(2), 193-199.

Azizah, N. (2019). Penerapan model pembelajaran make a match untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 9(1), 27-35.

Darmawati, R. (2016). Keefektifan model pembelajaran make a match dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 2 Semarang. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 6(2), 89-96.

Arif, M. (2015). Penerapan model pembelajaran make a match untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri1 Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 45-50.

Nugroho, A. (2020). Analisis penerapan model pembelajaran make a match terhadap aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 10(2), 123-130.

Sari, D. P. (2021). Pengaruh model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 2 Surabaya. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 11(1), 87-93.

Santoso, T. (2022). Implementasi model pembelajaran make a match untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Malang. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 12(2), 145-152.

Widodo, S. (2021). Penerapan model pembelajaran make a match dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 3 Jakarta. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 11(2), 189-195

.Prasetyo, B. (2020). Keefektifan model pembelajaran make a match dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Bekasi. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 10(1), 57-63.

Huda, Miftahul. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Huda, Miftahul. (2015). Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur, dan

Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syaifurahman & Ujiati, T. (2013). Manajemen dalam Pembelajaran. Jakarta Barat: PT Indeks.

Rusman. (2018). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Warsono & Hariyanto. (2014). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hamdayama, Jumanta. (2016). Metodologi Pengajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Quasi-Experimental Design and Analysis: An Introduction" oleh Mark W. Lipsey and David B. Wilson (2001)

Downloads

Published

2023-02-16

How to Cite

Indarti, N., & Mastiyah, I. (2023). Implementasi Pembelajaran Model Make A Match: Meningkatkan Aspek Keaktifan dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 5(01), 51–64. https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.685