Penerapan Media Smart Box dan Komik Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Menyusun Teks Tanggapan Fiksi dan Nonfiksi Siswa Kelas VII SMP N 1 Kembaran Banyumas
DOI:
https://doi.org/10.53863/jrk.v5i02.1724Keywords:
Smart Box Media, Digital Comics, Response Text, Fiction, NonfictionAbstract
This study aims to improve the response text writing skills of grade VII students at SMPN 1 Kembaran Banyumas through the application of Smart Box and digital comic media. The method used is Classroom Action Research (CAR) with two cycles including planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through writing skill tests, student activity observation sheets, and student response questionnaires. The results showed a significant increase in students' ability to compose response texts, with the average score increasing from 73 in the first cycle to 80 in the second cycle, and the percentage of students achieving the Minimum Mastery Criteria (KKM) increasing from 60% to 90%. Smart Box and digital comics effectively increased students’ motivation, comprehension of reading content, and ability to write critical and structured responses.
References
Andriani, S., & Santoso, B. (2023). Media pembelajaran inovatif dan peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 45-58.
Dwiastuti, R. (2020). Peran media visual dalam pembelajaran literasi siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(3), 123-133.
Fitriani, L. (2024). Strategi pengembangan kemampuan menulis teks tanggapan pada siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15(2), 78-89.
Hamzah, A. (2024). Pembelajaran abad ke-21 dan pengaruh teknologi terhadap motivasi belajarsiswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 14-27.
Hidayati, R. (2021). Upaya meningkatkan kualitas pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(4), 112-120.
Latifah, N. (2019). Jenis-jenis teks dan fungsinya dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 33-40.
Lestari, D. (2022). Inovasi media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Modern, 13(3), 55-66.
Maharani, S. (2020). Pengaruh media interaktif terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 97-109.
McCloud, S. (2006). Understanding comics: The invisible art. Harper Perennial.
Muparok, A. (2013). Model penelitian tindakan kelas Kemmis dan McTaggart dalam pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 1-12.
Mulyani, K. (2020). Membangun lingkungan belajar yang menyenangkan dan partisipatif. Jurnal Pendidikan Anak, 14(1), 15-26.
Ningsih, T. (2023). Pengembangan kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Literasi, 11(1), 22-35.
Nurhasanah, E. (2022). Media pembelajaran multimodal dalam meningkatkan literasi siswa. Jurnal Pendidikan Multikultural, 5(2), 67-77.
Prabowo, A., & Cahyaningtyas, N. (2025). Pengaruh media pembelajaran terhadap keterampilan
menulis tanggapan siswa SMP. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 18(1), 45-59.
Prasetyo, J. (2023). Kendala dalam pembelajaran menulis teks tanggapan di SMP. Jurnal Kajian Pendidikan, 6(3), 80-92.
Putri, R., et al. (2020). Model PTK dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 4(1), 10-25.
Rahman, F. (2022). Analisis struktur teks tanggapan dalam pembelajaran bahasa. Jurnal Linguistik Terapan, 9(2), 44-56.
Ramadhan, M. (2019). Implementasi model PTK spiral dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 8(1), 33-45.
Santika, Y. (2024). Penggunaan media interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 10(1), 14-26.
Sari, N., & Wulandari, S. (2023). Peran media interaktif dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa, 16(2), 55-70.
Suarjaya, I., & Dewi, N. (2025). Pembelajaran abad ke-21: Peran media digital dalam penguatan literasi. Jurnal Pendidikan Digital, 3(1), 40-52.
Susanto, H. (2021). Keterampilan berpikir kritis dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13(2), 30-45.
Taufik, M., & Nurfadillah, A. (2023). Inovasi media pembelajaran dalam mendukung pembelajaran aktif di SMP. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(1), 59-70.
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasi Pembelajaran 4E. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Widodo, S. (2020). Memahami teks fiksi dan nonfiksi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(1), 21-33.
Yusuf, R. (2021). Pengaruh media visual terhadap pemahaman teks siswa SMP. Jurnal Media dan Pembelajaran, 8(2), 73-84.
Yuliani, V., & Kartika, D. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi keterampilan menulis siswa SMP. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(3), 100-112.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Annisa Harum Mulatsari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal