Mengenal Sastra Anak Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VII dalam kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama

Authors

  • Arifa Ainun Rondiyah SMP Negeri 2 Karanganyar Kebumen, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/kst.v4i02.539

Abstract

Learning Indonesian is a learning that has an important role in terms of knowledge, emotions and attitudes. Learning Indonesian with material related to literary works in the form of children's literature. Children's literature is part of the 2013 curriculum in Indonesian language learning. This research method uses literature study as data collection. The results of the analysis of research on children's literature in learning Indonesian in grade VII curriculum 2013 high school, namely children's literature into reading that can stimulate children's imagination according to the end and the child's psyche. Fantasy stories are stories whose plot development uses a causal basis as a form of moral message and combines logic with things that don't make sense. A fable is a traditional story in which the character is an animal about the life of an animal which is intended as a personification of human character that contains a moral message. Witty rhymes are rhymes that aim to entertain and have value or are humorous without offending others and as a means of socializing. The role of children's literature is to become a medium for teachers to introduce good attitudes and behavior and things that are not accepted in society with the characters in fables and fantasy stories.

Keywords: Indonesian language learning, children's literature, the role of children's literature

References

Bintari, N. L. G. R. P. I N. S.Ida. B. P. 2014. Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Pendekatan Saintifik (Problem Based Learning) Sesuai Kurikulum 2013 Di Kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. 3. 1-10.

Hasim. A. 2016. Menelusuri Nilai-Nilai Karakter Dalam Pantun. Pedagogia : Jurnal Ilmu Pendidikan. 14 (3 ). 399-405

Isodarus. P. B. 2017. Pembelajaran Bahasa Indonesiaberbasis Teks. Jurnal Ilmiah Kebudayaan Sintesis. 11 (1). 1-11.

Khoirotunnisa. R. P, Muakibatul. H, dan Taufik. D. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Pantunbermuatan Nilai Budaya Dengan Strategi Pohon Katauntuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, Dan Pengembangan. 3 (2) .238—244

Man. S. H. C. 2013. Kelestarian Pantun: Rencah Dan Leluhur Bangsa Dulu, Kini Dan Selamanya.International Journal Of The Malay World And Civilisation (Iman).1 (1). 75 - 81

Maulina, D. E. 2015. Keanekaragaman Pantun Di Indonesia. Jurnal Semantik.1 (1). Hal. 107-121

Nazir, Muhammad. 2003. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurgiyantoro. B. 2016. Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyantoro. B. 2010. Sastra Anak dan Pembentukan Karakter. Cakrawala Pendidikan. Vol Bulan Mei. 25-40

Nurgiyantoro. B. 2004. Kontribusi Sastra Anak Dalam Pembentukan Kepribadian Anak. Cakrawala Pendidikan. Vol Bulan Juni. (No 2 ) 203-23.

Sarumpaet. R. K T. 2017. Pedomana Penelitian Sastra Anak. Jakarta: Yayasanpustaka Obor Indonesia.

Setyawan, A. Fiyan. I. F, Dan Fiyan. I. F. 2021. Nilai Edukasi Dalam Fabel Dari Kumpulan Cerita Dan Dongeng Terbaik Indonesia Sebagai Landasan Pengembangan Fabel Berkearifan Lokal Madura. Jurnal Online Fonema. 4 (1). 32-47

Sulistiyowati, E. 2013. Pendidikn Kaarakter dalam Pembelajarn Bahasa Indonesia. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. 8 (2). 311-330.

Swadayani, L. P. A , I M. S. , Dan Gede G. 2018. Penerapan Metode Bermain Peran Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Fabel Di Kelas Vii 4 Smp Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha. 8 (2). 322-331

Syafutri, H. D & Fatma H. 2016. Fabel Sebagai Alternatif Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sastra Anak. Seminar Nasional Sastra Anak :Membangun Karakter Anak Melalui Sastra Anak. 123-134.

Prasetyo. Y. A. 2014. Ilustrasi Buku Cerita Fabel Sebagai Media Pendidikan Karakter Anak. Arty: Journal Of Visual Arts. 3 (1). 1-9

Primayana. K. H.. 2022. Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar.Jurnal Ilmu Pendidikan.5 Nomor (1). 50-54.

Downloads

Published

2022-11-26

How to Cite

Rondiyah, A. A. (2022). Mengenal Sastra Anak Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VII dalam kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 4(02), 93–103. https://doi.org/10.53863/kst.v4i02.539