Workshop Merancang Pembelajaran dan Asesmen dalam Implementasi Kurikulum Merdeka bagi Guru SMK Kabupaten Wonosobo

Authors

  • Semi Sukarni Universitas Muhammadiyah Purworejo, Jawa Tengah, Indonesia
  • Sudar Sudar Universitas Muhammadiyah Purworejo, Jawa Tengah, Indonesia
  • Titi Rokhayati Universitas Muhammadiyah Purworejo, Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53863/abdibaraya.v2i02.1024

Keywords:

Asesment, learning design , Merdeka Curriculum, workshop

Abstract

The objectives of community service that have been implemented by the English Language Education Master's Study Program service team include: (1) Sharing knowledge about designing English language learning for Phase E & F (SMK) based on the Curriculum Merdeka; (2) Sharing knowledge about appropriate methods, media and materials to be used in learning English based on the Curriculum Merdeka; (3) Sharing knowledge about assessments in accordance with the Merdeka Curriculum English Phase E & F Learning Outcomes; (4) Reviewing teaching modules for learning English for Phase E & F (SMK) based on the Merdeka Curriculum. The service partners are vocational English teachers in the Wonosobo Regency MGMP group which will be held at SMK 2 Wonosobo. Service activities were held in face-to-face meetings and attended by 42 English teachers. This activity was carried out with maximum results with good cooperation between the Community Service Team, the Institute for Research and Community Service (LPPM) Muhammadiyah University Purworejo and all English teachers in the Wonosobo Regency Vocational School English Language MGMP group.

Keywords: Asesment, learning design , Merdeka Curriculum, workshop

References

Apriyanti, H. (2023). Penyusunan Perencanaan Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 7(1), 15–19.

Fauzi, A. (2022). Implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak. Jurnal Pahlawan| Vol, 18(2).

Herlina, H., Wardany, O. F., Sani, Y., & Maharani, R. Z. (2023). Kendala Dan Kebutuhan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Bagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di Lampung. Jurnal Basicedu, 7(5), 2928–2941.

Judeslianti, J., Sunra, L., & Neni, N. (2021). Peningkatan Minat dan Prestasi Bahasa Inggris Siswa melalui Problem Based Learning dengan Media Comic di SMK Negeri Campalagian Polewali Mandar, Sulawesi Barat. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(3), 37–44.

Laurentia, I. F., & Pahlevi, T. (2023). Pengembangan LKPD Kurikulum Merdeka Berbantuan Aplikasi Ispring Suite 10 pada Elemen 4 Kelas X MPLB di SMK PGRI 2 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3873–3884.

Lince, L. (2022). Implementasi kurikulum merdeka untuk meningkatkan motivasi belajar pada sekolah menengah kejuruan pusat keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49.

Nur, H., & Arfandi, A. (2023). Evaluasi Implementasi Kurikulum Merdeka pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan di Kota Sorong. SEMINAR NASIONAL DIES NATALIS 62, 1, 412–416.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan metode pembelajaran berorientasi student centered menuju masa transisi kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848.

Purnawanto, A. T. (2022a). Perencanakan pembelajaran bermakna dan asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(1), 75–94.

Purnawanto, A. T. (2022b). Perencanakan pembelajaran bermakna dan asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(1), 75–94.

Rahmayumita, R., & Hidayati, N. (2023). Kurikulum Merdeka: Tantangan dan Implementasinya pada Pembelajaran Biologi. Biology and Education Journal, 3(1), 1–9.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Ayuni, F., Hafizha, F. Z., Fireli, P., & Devi, R. (2023). Kesiapan Sekolah Dalam Proses Penerapan Kurikulum Merdeka Di SD. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 3161–3172.

Sanusi, H. (2022). Media Kurikulum Merdeka Belajar Suatu Kajian Sosiologi Pendidikan dalam Menggugah Perspektif Masa Kini. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(3), 14–21.

Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258.

Tolla, I. (2023). Pelatihan Strategi Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Guru SMK Polewali Mandar Sulawesi Barat. Intisari: Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75–80.

Warsihna, J., Ramdani, Z., Amri, A., Kembara, M. D., Steviano, I., Anas, Z., & Anggraena, Y. (2023). Tantangan dan Strategi Implementasi Kurikulum Merdeka pada Jenjang SD: Sebuah Temuan Multi-Perspektif. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 296–311.

Widiastuti, S., Tarigan, I. P. B., & Cinantya, I. G. (2023). Identifikasi Konsep Merdeka Belajar Guru Smk Di Kota/Kabupaten Kediri Sebagai Bahan Refleksi Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Efektor, 10(2), 220–231.

Yansah, O., Asbari, M., Jamaludin, G. M., Marini, A., & Zulela, M. S. (2023). Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Tantangan dan Peluang. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 48–52.

Published

2023-12-29

How to Cite

Sukarni, S., Sudar, S., & Rokhayati, T. (2023). Workshop Merancang Pembelajaran dan Asesmen dalam Implementasi Kurikulum Merdeka bagi Guru SMK Kabupaten Wonosobo. Abdibaraya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(02), 82–88. https://doi.org/10.53863/abdibaraya.v2i02.1024